مطالبی درباره کارت ویزیت
کارت ویزیت برخلاف آن که یک تبلیغ ساده و معمولی به نظر می رسد، درعین حال می تواند تاثیری مهم بر روی مخاطبین شما بگذارد. انتخاب نوع درست کارت ویزیت با توجه به نوع فعالیت و مخاطبین شما از نکات مهم و اساسی است. باید در نظر داشته باشید که اگر مخاطبان شما افراد یا شرکت های خاص می باشند حتما از کارت ویزیت های شکیل و جذاب هم از نظر طرح و هم نوع کارت استفاده نمایید. زیرا نوع کارت ویزیت شما باعث ایجاد اولین تفکر از سوی مخاطبان نسبت به شما می باشد. پس بهتر است که این تفکر از همان لحظه اول به بهترین نحو باشد. به این دسته از دوستان این نوع کارت ویزیت ها را پیشنهاد می کنیم: کارت ویزیت لمینت برجسته ، کارت ویزیت لمینت مات ، کارت ویزیت لمینت براق ، کارت ویزیت موضعی سلفون در صورتیکه فعالیت شما بگونه ای است که مخاطبین خاصی نداشته و یا اینکه استفاده شما از کارت ویزیت بیش از حد معمول می باشد و می خواهید هزینه آن مقرون به صرفه باشد می توانید از کارت ویزیت های شکیل و ارزان همچون : کارت ویزیت کتان ، کارت ویزیت سوسماری ، کارت ویزیت سلفون مات ، کارت ویزیت سلفون براق و … استفاده نمایید.
مطالبی درباره آداب ارائه و دریافت کارت ویزیت
– محترمانه ترین شیوه این است که کارت ویزیت خود را با دو دست به طرف مقابل همراه با جملات “بفرمایید، خواهش میکنم و …” ارائه نمائید.
– هیچوقت کارت شکستهشده، مچالهشده یا چروک را که رنگ و روی آن رفته است به کسی ندهید؛ چون این مسئله میتواند بر برندینگ شخصی یا تجاریتان تأثیر منفی بگذارد.
نکته : اگر طرف مقابل شما ایرانی است آن طرف کارت ویزیت که فارسی درج شده است مقابل صورت باشد و اگر ایرانی نیست طرف پشت کارت که با حروف لاتین درج شده است باید مقابل صورت قرار گیرد که خواندنش راحت باشد .
– به هنگام جستجوی کارت در جیبتان همه محتوای داخل جیب را نمایان نکنید.
– از کیف های مخصوص کارت ویزیت برای حمل کارت ویزیت استفاده کنید.
– افرادی که چند کارت ویزیت را با هم ارائه می دهند در واقع، افرادی هستند که معتقدند کارت شان چندان ارزش زیادی ندارد
– اگر کارت ویزیت شما کیفیت خوبی نداشته نباشد، میتواند این تصور را در ذهن مخاطبتان ایجاد کند که شما یا کسب وکار شما، دانش یا خدمات بی کیفیتی ارائه خواهید داد.
– همچنین کارتهای ویزیتی که این وضعیت را دارند خیلی زودتر از کارت ویزیتهای دیگر دور انداخته شده و به دست فراموشی سپرده میشوند.
– در صورتی که از کسی کارت دریافت کرده اید ابتدا نام، سمت و اسم شرکت روی آن را بخوانید.
– بهتر است مشخصات او را بلند بخوانید تا اگر اشتباه تلفظ کردید همان ابتدا تلفظ صحیح را یاد بگیری و درست تلفظ کنید تا ارتباط موثرتری را داشته باشید وقتی کارت ویزیت دریافت می کنید نظری راجع به آن ابراز کنید.
– برای گرفتن کارت ویزیت حمله نکنید. منتظر بمانید تا طرف مقابل کارت ویزیت خود را به شما بدهد. اگر کارت ویزیت را نداد، خودتان از او درخواست کنید
– در صورت استفاده نادرست از کارت ویزیت مخاطب باعث صدمه دیدن به ارتباط کوتاه مدت و چه بسا بلند مدت میگردد.
– در قرار و ملاقات کاری رسمی و هنگام تبادل کارت ویزیت بهتر است این کارت فقط به افرادی داده شود که ارتباط کلامی با آنها برقرار شده است.
– از چرخیدن در مجالس کاری و مهمانیها و… و دادن کارت ویزیت به صورت تراکت تبلیغاتی شدیدا خودداری شود. چنین کاری این حس را به مخاطب میدهد که کارت شما ارزش زیادی ندارد.
– کارت ویزیت خود را به روز نگه دارید. وقتی هریک از اطلاعات روی کارت ویزیت تغییر میکند، بهتر است هرچه زودترنسبت به چاپ مجدد کارت ویزیت اقدام کنید.
* جالب است بدانید در ابتدای امر شیوه استفاده کارت ویزیت ویژه شاهزادگان و اشراف زادگان بود که هر زمان برای دیدار اشخاص مهم دیگر مبادرت می ورزیدند، ابتدا برای شخص ملاقات شونده ارسال میکردند تا خود را معرفی کنند و به این شکل قرار ملاقات رسمی را با او بگذارند.
۱- کارت ویزیت صرف نظر از اندازه و طرح در ابتدا سند تشخیص و شناسایی برند شماست .
۲ – طرح کارت شما باید مثل نام تجاری منحصر به فرد باشد، نه انتخاب قالب هایی که هزاران شرکت از آن استفاده می کنند .
۳ – شما با ارائه کارت ویزیت یک جعبه ابزار بازاریابی را به مخاطب خود داده اید. که اطلاعات درجشده در کارت ویزیت معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، ایمیل شخصی یا سازمانی، نام کسبوکار، لوگوی کسب وکار و آدرس سایت شخصی یا کسب وکار است.
۴ – بهتر است کارت ویزیت، ساده و مختصر و مفید باشد، بهطوری که مخاطب بتواند با اولین نگاه و حدوداً زیر ۱۰، ۱۵ ثانیه تمام اطلاعات لازم را با چشمهایش اسکن کند و ببیند .
۵ – یادتان نرود که هرچه اطلاعات درجشده در کارت ویزیت سادهتر ، مختصرتر و مفیدتر باشد، شانس اینکه بهتر در ذهن مخاطب حک بشود بیشتر خواهد بود.